Zuid Afrika (Kaapstad dag 3+4) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu Zuid Afrika (Kaapstad dag 3+4) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu

Zuid Afrika (Kaapstad dag 3+4)

Door: Sharan & Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas en Sharan

08 September 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag 3
Zaterdag begon regenachtig, maar gelukkig klaarde het tegen de middag op. We hebben een wandeling gemaakt door de kleurrijke wijk Bo-Kaap. De inwoners van deze wijk zijn meestal afstammelingen van slaven die door de Nederlanders en Britten in de 16e en 17e eeuw ingevoerd zijn (uit andere delen van Afrika, Indonesië en toenmalige Nederlandse koloniën). Hierdoor komen er in Bo-Kaap veel verschillende nationaliteiten voor. De huizen zijn allemaal in verschillende kleuren geverfd, wat de buurt een vrolijk uiterlijk geeft.

Dag 4
Zondag was een dag van uitersten. We zijn namelijk eerst naar een luxe wijnboerderij geweest en daarna naar een sloppenwijk.
Al sinds 1684 wordt er wijn geproduceerd op Groot Constantia. Het is een groot landgoed met diverse mooie gebouwen en zover je kunt kijken velden met druivenranken. Uiteraard moest door deze twee Oenologen ook wat geproefd worden..

Een groter contrast met Groot Constantia dan Imizamo Yethu is er haast niet. Inizamo Yethu is namelijk een sloppenwijk, waar zo’n 33.000 mensen in armoede leven. Met een lokale gids zijn we door deze wijk gewandeld. We hebben huisjes gezien van allerlei bij elkaar verzameld plaatmateriaal waar hele gezinnen op een kleine oppervlakte wonen. Wel is er elektriciteit en stromend water, maar een toilet wordt met een aantal gezinnen gedeeld. Gelukkig worden hier ook steeds meer stenen huisjes gebouwd, met name door een liefdadigheidsorganisatie uit Ierland. Als je door Imizamo Yethu loopt lijkt het in eerste instantie allemaal vies en ongeorganiseerd, maar de mensen zijn heel inventief en vinden uiterlijk wel degelijk belangrijk. Er zijn winkeltjes, een basisschool, een kerk, cafés en diverse kapperszaken. Het is allemaal niet veel, maar de mensen maken er het beste van en kwamen zeker niet ongelukkig over. Laten we hopen dat de situatie hier met de jaren nog verder zal verbeteren.

We hebben zondag Kaapstad ook nog van bovenaf bekeken, namelijk vanaf de top van de Tafelberg. Het was mooi en helder weer, waardoor we heel ver konden kijken.
De dag sloten we af in een leuk restaurant aan de waterkant, waarbij we allerlei typisch Zuid Afrikaanse gerechten gegeten hebben (springbok, boboti, traditionele toetjes).

Op maandag gaan we Zuid Afrika verlaten en vliegen we naar Windhoek, de hoofdstad van Namibië. We hebben het prima naar ons zin gehad in Kaapstad en vinden het jammer weg te moeten, maar een nieuw avontuur staat voor de deur..

• 08 September 2014 - 08:19

Jan:

Hoi Sharan en Bas,

de eerste beelden zijn zien er allemaal weer heel indrukwekkend uit. Leuke ervaring. Geniet van Namibië.

Grt.
    Jan