Waterberg en Hoba Meteoriet - Reisverslag uit Tsumeb, Namibië van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu Waterberg en Hoba Meteoriet - Reisverslag uit Tsumeb, Namibië van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu

Waterberg en Hoba Meteoriet

Door: Bas & Sharan

Blijf op de hoogte en volg Bas en Sharan

12 September 2014 | Namibië, Tsumeb

Vanuit Windhoek zijn we noordelijk gereden. Na zo’n 3.5 uur verscheen vanuit het uitgestrekte landschap een langgerekte berg met daarop een rode kam; het Waterberg Plateau. Op het plateau zelf verbleven we in een huisje met een prachtig uitzicht. Aan het einde van de middag hebben we onder leiding van een ranger een ‘game drive’ gedaan, met als hoofddoel witte neushoorns zien. Kort na het vertrek zagen we al een hele kleine antilope (een dikdik). Na een tijdje rijden met de jeep zijn we te voet verder gegaan en baanden we ons een weg door droog (stekelig) struikgewas. Een stuk wandelen later kwamen we oog in oog te staan met twee witte neushoorns. We hebben ze tot zo’n 10 meter afstand benaderd en dat is best spannend bij zulke enorme dieren. Nadat we de neushoorns uitgebreid bekeken hadden, zijn we terug naar de jeep gewandeld en zijn we verder door het park gereden. We hebben onderweg nog wilde zwijnen, giraffes, koedoes, gnoes en oryxen gezien.

Na het Waterberg Plateau zijn we nog noordelijker gereden en hebben we overnacht in het plaatsje Tsumeb. Hier niet ver vandaan zijn we naar de Hoba meteoriet geweest. Dit is de grootste bekende meteoriet op aarde. De meteoriet bestaat voor het grootste deel uit ijzer (en verder nikkel en een klein beetje kobalt). Hij weegt maar liefst zo’n 60 ton en is naar schatting 80.000 jaar geleden op aarde neergestort. Een bad ass stuk oud ijzer uit de ruimte dus!

Vandaag rijden we door naar het natuurreservaat Etosha, waar we drie dagen zullen blijven.